Antikampaň soukromých rádií: důsledek děravého zákona i nulové seberegulace

Soukromá rádia sdružená v Asociaci provozovatelů soukromého vysílání (APSV) učinila bezprecedentní krok – vysíláním spotů, které brojí proti zvýšení rozhlasových poplatků, zpochybňují význam veřejné služby a kritizují vládu za snahu stabilizovat financování Českého rozhlasu. Privátní rádia se rozhodla spojit v kartelové dohodě, zneužít své vysílání a posluchače, které vyzývá k tomu, aby vytvořili nátlak na poslance a senátory.

Neetická kampaň, která v historii českého mediálního světa nemá obdoby, ukázala několik věcí. Tou první je naprostá děravost Zákona o provozování rozhlasového a televizníhovysílání (ZRTV), který nedokáže postihnout situaci, kdy se část soukromého mediálního světa spikne a rozhodne se formou reklamních spotů prosazovat určité obchodní cíle či politický směr apod. Stejně jako antikampaň proti Českému rozhlasu mohou privátní rádia odstartovat něco jiného – třeba zpochybnit nutnost očkování, povinnost platit dražší dálniční známku, zdravotní pojištění nebo v extrémním případě i něco horšího. Co třeba kdyby svými spoty někdo pozval do naší země „spřátelená vojska“? Také bychom jenom pokrčili rameny a řekli, co se dá dělat, někdo to objednal, je to v reklamním bloku, tak to nemůžeme řešit?

Problém je, že zároveň s děravostí ZRTV a nefunčností a neakceschopností Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) praxe ukázala, že u části soukromého mediálního trhu je naprostá nulová seberegulace. Tedy elementární předpoklad, na kterém by v praxi měl do velké míry fungovat i European Media Freedom Act (EMFA). Podnikání v médiích není jako každé jiné. Nejde jen o prodej zboží či služeb, ale o zodpovědnost, již máte směrem k široké veřejnosti, kterou svým zásahem ovlivňujete. Bez účinné legislativy a bez seberegulace vlastníků a vedení mediálních domů je ale na spadnutí katastrofa a zhroucení celého demokratického systému.

Poslanecká sněmovna je před druhým čtením mediální legislativy, která by měla Českému rozhlasu po téměř dvaceti letech zajistit zvýšení poplatku o deset korun měsíčně na 55 Kč a zároveň předvídatelnost a stabilitu financování do budoucích let. Pokud se tak nestane, bude to prohra pro všechny. Veřejnost přijde o řadu kvalitních a nezastupitelných služeb, které jí ČRo nabízí. Mediální trh přijde o lídra, který rozvíjí trendy v oblasti technologií i obsahů. Naši zemi a demokratickou tradici rozkolísá fakt, že je bezmocná, pokud neposílí pozitivní regulaci soukromých médií, která dnes evidentně stojí a padá jen na jejich libovůli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *